ONDER STROOM IS EEN KRACHTCENTRALE EN BROEDPLEK VOOR CREATIEVE EN ONDERNEMENDE ZIELEN ☞ ONDER STROOM IS EEN KRACHTCENTRALE EN BROEDPLEK VOOR CREATIEVE EN ONDERNEMENDE ZIELEN ☞ ONDER STROOM IS EEN KRACHTCENTRALE EN BROEDPLEK VOOR CREATIEVE EN ONDERNEMENDE ZIELEN ☞

Evenement

27

maart

Klankhaven x Onder Stroom: Jaap Blonk’s Retirement Overdue // Stan Maris & Frederik Leroux

• Jaap Blonk’s Retirement Overdue

Jaap Blonk is een Nederlandse avant-gardecomponist en -performer, die de stiel voornamelijk als autodidact heeft geleerd. Voor zijn carrière als artiest studeerde hij nog fysica, wiskunde en musicologie, maar voltooide nooit zijn studies. Avant-gardecomponisten zoals Kurt Schwitters en Antonin Artaud behoren tot zijn grote invloeden. Zo nam hij een album op met de volledige tekst van Artaud’s lang verboden audio-opname ‘Pour en Finir avec le Jugement de Dieu’

Zijn composities en performances zijn voorbeelden van klankpoëzie, waarbij er gebruikt gemaakt wordt van woorden, fonetische lettercombinaties, klikgeluiden, sissen en andere vormen van stemmanipulatie. Als soloartiest vult hij met gemak een heel concertprogramma, maar hij speelt ook in groepsverband zoals zijn eigen formaties Splinks en Braaxtaal. Klinkende namen uit de improvscène zoals John Tchicai, Tristan Honsinger en Mats Gustafsson deelden reeds het podium met hem.

Toen hij 65 werd besliste Jaap Blonk om terug een eigen band te vormen die zijn composities uitvoert, een beetje in de geest van Art Blakey en Miles Davis: een specifieke bezetting vormen bestaande uit jonge, beloftevolle muzikanten die de oude meester aanvuren met jeugdige, ongebreidelde energie, die dan op zijn beurt de jonge wolven zegent met diens levenslange ervaring op het veld. De muzikant van dienst zijn Jasper Stadhouders, Miguel Petruccelli, Michael Vatcher en special guest Michael Moore, allemaal vooraanstaande improvisators uit Amsterdam.

Daar Jaap’s uitvoeringen vaak veel humor bevatten, besliste hij dan ook om zijn nieuwe band gepasterwijze ‘Retirement Overdue’ te noemen, waarmee hij dan uiteindelijk het tegenovergestelde bereikt.

• Stan Maris & Frederik Leroux

De verhouding docent-student hoeft niet altijd noodzakelijk te eindigen bij het eindexamen. Accordeonist Stan Maris studeerde af aan het conservatorium van Antwerpen in 2018 onder begeleiding van gitarist Frederik Leroux, maar zijn altijd op regelmatige basis blijven samenwerken. Wat hen bindt is een gelijkaardige benadering van klank, compositie en improvisatie. Ze zijn elkaars verlengde, als het ware, meer dan twee ondersteunende instrumenten: de frequenties van beide instrumenten vullen elkaar perfect aan.

Stan Maris is opvallende stem in het jazzcircuit, als zelfzekere vrije improvisator enerzijds, maar evenzeer als hoog aangeschreven componist anderzijds. Met enkel zijn accordeon schept hij een boeiende klankwereld waarin je met gemak meegesleept wordt. Hij speelt en componeert voor huidige projecten zoals Suura, Kreis, Ocean Eddie en Erem: stuk voor stuk groepen die veel aanziens genieten.

Met een groot respect voor de traditie tracht Leroux voortdurend nieuwe wegen te bewandelen. Hij haalt niet alleen inspiratie uit jazz, ook moderne concertmuziek, minimalisme, surrealisme en vrije improvisatie sijpelen door in zijn muziek, waardoor zijn stem ergens tussen lyrische melodie en experimentele soundscapes valt.

Naast zijn activiteiten als docent aan het conservatorium van Antwerpen, maakt hij deel uit van verschillende en wisselende en formaties, onder andere met klarinettist en -saxofonist Joachim Badenhorst, drummer Lander Gyselinck, saxofonist Steven Delannoye en pianist Seppe Gebruers. Sinds 2018 is hij ook de vaste gitarist van Flat Earth Society.

☻ 2024 - Een Onder Stroom samenwerking: Elsa MüllerUndefinedBram van Bree